2017/07/25

Purjehdus 2017

Tämän vuoden lomapurjehdus on minun osaltaltani purjehdittu. Olin reilun viikon vanhempieni kanssa veneilemässä saaristossa Inkoosta Maarianhaminaan, josta tulin ruotsinlaivalla takaisin Helsinkiin. Ensimmäisinä päivinä nukuin kaikki matkan purjehdusosuudet ja murehdin miten hamsterini pärjää kotona, mutta koti-ikävä hellitti pian ja nautin luonnosta ja merituulesta.

Kirjoitin vuosi sitten postauksen, jossa kerroin minkälaista lomapurjehdus on. Kannattaa käydä lukemassa, jos aiheesta ei ole minkään sortin tietoa.

Lähdimme matkaan lauantaina Inkoon satamasta, jossa purjeveneellämme on laituripaikka. Ensimmäinen etappi oli suojaisessa luonnonsatamassa, jossa saatiin olla rauhassa. Syötiin ja istuskeltiin kallioilla ilta-auringossa.

Seuraavana päivänä tultiin jo Hankoon. Satamaan saavuttiin samaan aikaan puuveneiden kanssa, jotka osallistuivat Hangon regattaan. Jätimme veneen Itämerenportin puolelle ja kävimme mantereella kävelyllä ja pizzalla, tai "liuskalla", Skifferissä. Illemmalla käytiin saunassa ja osuttiin äidin kanssa hyvään väliin ja saatiin ihailla merinäköalaa kahdestaan. Istuimme iltaa vielä tuttavien uudella veneellä ennen nukkumaanmenoa.

Hangosta jatkettiin Högsåran Kejsarhamniin. Käytiin ihanassa Farmors caféssa juhlistamassa mun nimppareita kakkukahvien kera. Vegaaninen kakku oli loppu, mutta pyydettäessä sain alle kymmenessä minuutissa palan suklaakakkua pöytään tarjoiltuna mansikoiden kera. Kahvilan pihalla on myös pupuja ja lampaita, joita kävin rapsuttelemassa ja kuvailemassa.

Högsårasta jatkettiin Korpoströmiin. Satoi, mutta kävin pitkällä kävelylenkillä hiljaisella asfalttitiellä peltojen keskellä. Hetken mietin miksi asun Helsingin keskustassa kun tunnen oloni niin kotoisaksi luonnon keskellä: on hiljaista ja estoitta voi laulaa ääneen, kun ei ole ketään kuulemassa. Ehkä en kuitenkaan kestäisi talvia ja pitkiä välimatkoja.

Sottungaan kryssittiin monet vaatekerrokset päällä, mutta satamassa oli t-paitakeli. Vaikka mittari näyttäisi yli 20°C, vastatuuleen luoviettaessa saa pukea suunnilleen talvivaatteet päälle. Ite oon niin nössö, että vietän melkein kaikki matkat sisätiloissa kirjan kanssa. Lapsena lainattiin siskon kanssa puoli kirjastoa mukaan neljän viikon lomaa varten, koska helposti tuli ahmittua kirja päivässä.

Syötiin ulkona auringonpaisteessa ja jälkiruoaksi käytiin syömässä ahvenanmaan pannukakut sataman ravintolassa. Isän kanssa käytiin katsomassa kirkkoa, jonka jälkeen mä lähdin kävelylle Sottungan kylään asti.

Seuraavaksi tultiin Degerbyhyn, jossa käytiin saunomassa ja minä pelailin Pokémonia.

Seuraavaksi jatkettiin kohti Rödhamnia.

"Rödis" on nykyään yksi suosikkisatamistani. Pienenä en tykännyt "kivisokkelosaaresta" ollenkaan, koska siellä on niin paljon käärmeitä. Nyt suorastaan jahtasin matelijoita kameran kanssa ja onnistuinkin bongaamaan useamman rantakäärmeen. Kävin myös saaren toisella puolella kuvaamassa tiiroja, mutta poikasten takia ne eivät päästäneet tällä kertaa kovin lähelle.

Aamulla saatiin tuoreita sämpylöitä veneen keulaan, mikä on yksi syy miksi rakastan tätä satamaa.

Rödiksestä jatkettiin mun viimeiselle etapille eli Maarianhaminaan. Matkalla minäkin tartuin vihdoin pinnaan ja myötätuulessa innostuin purjehtimaan perille asti. Aurinko porotti ja tyhmänä en jaksanut läträtä aurinkorasvan kanssa, joten poltin itseni.

Länsisatamaan päästyämme käytiin ensitöiksemme ÅSS:llä syömässä. Vanhemmat jäivät tuttaviensa veneelle seurustelemaan, joten itse lähdin kaupungille pelaamaan Pokémonia ja valloittamaan saleja. Välillä kävin Hesessä syömässä soijatikkuja ja lataamassa puhelinta. Olin taas ylpeä itsestäni kun pärjäsin ruotsin kielen taidoillani!

Vietettiin käytännössä koko seuraava päivä "Mariksessa", sillä laiva Helsinkiin lähti vasta iltayhdeltätoista. Aamupalan pystyi taas syömään ulkona ja sain murojen ja jogurtin sekaan jopa mustikoita.

Isä jäi huoltamaan venettä, kun äidin kanssa lähdettiin keskustaan ja itäisen sataman Lilla holmenille. Ei käyty rannalla uimassa, mutta ihailtiin saaressa kanoja, riikinkukkoja ja pupuja. Käytiin veneellä syömässä ja päiväunilla ja sitten lähdettiin taas keskustaan jätskille ja hämmästelemään kuinka tyhjä itäsatama on.

Laivalla käytiin isän kanssa yksillä ja aamulla kiertämässä tax freessä. Kotiin päästyäni Demi oli vielä hereillä, joten päästin hamsterin asuntoon juoksemaan. Neidillä oli ollut hoitajan kanssa kaikki hyvin, joten turhaan sitäkin stressasin.

Toivottavasti pääsisin vielä yhdelle viikonloppupurjehdukselle tai syksyllä siirtämään venettä Helsinkiin!

1. Tätä oli hauska lukea. Kuulostaa olleen ihana reissu! <3

1. Kiva jos tykkäsit :) Ja oli kyl mukavaa päästä pitkästä aikaa purjehtimaan!

2. Tää oli kiva postaus ja niin superhienoja kuvia osaat kyllä ottaa! Olisi mukavaa joskus päästä itsekin purjehtimaan, vaikka toisaalta luulen et merisairaus yllättäisi melko pian.. :D tuleeko sulla ikinä huono olo veneessä?
    Oon seurannut blogiasi pitkän aikaa, mutta en oo koskaan kunnolla kommentoinut nimellä. Mukavaa kesän jatkoa sulle! :)
    T. Heljä (varmaan muistat mut lukiosta)

1. Tietysti muistan ja kiitos! :)
      Mulla ei tule paha olo vaikka olisi kovempikin aallokko ja oon onnekas kun voin huonolla säällä istua sisällä eikä tarvitse palella sateessa ulkona.

3. Sä oot vaan niin lahjakas valokuvaaja ja niin ihana ihminen <3

4. Upeita kuvia ja vielä upeampi sinä! On ollut ihana seurata, miten oot päässyt eteenpäin häiriöiden kanssa! :)

5. Mistä noin söpöjä (kissa)legginsejä löytää? :3

1. Nää on Fiorellasta lähemmäs pari vuotta sitten, joten en tiedä onko vielä myynnissä.